25.1.13

Uusi vuosi, wanhat ID-metkut

Kalenterini mukaan vietämme vuotta 2013. Yhdysvalloissa se tarkoittaa sitä, että intelligent desing-liikkeen poliittinen aktiivisuus pysyy tismalleen samanaisena kuin edellisinä vuosina. Luvassa on lakialoitteita, joissa halutaan päivittää osavaltion opetussuunnitelmia akateemisesti vapaampaan suuntaan, kriittisen ajattelun opetteluun, sekä (tiettyjen) tieteellisten teorioiden vahvuuksien ja heikkouksien tarkasteluun. Sensuous Curmudgeon kertoo tarkemmin Discovery Instituten laatimista lakiehdotuslinjauksista. Opettajille ja koululaisille on suotava mahdollisuus tutustua kiistanalaisten tiedeaiheiden molempiin suuntauksiin. Eli kouluilla pitäisi olla oikeus tuoda luokkaan älykkään suunnitelman kirjallisuutta, ellei peräti pari dvd-elokuvaa. Näin saadaan ID:n tieteellinen tutkimusohjelma vihdoinkin kunnolla käyntiin, kun tuleva tutkijasukupolvi saa pienestä pitäen alan kirjallisuutta koulujen kautta.

Yksi monesta vastaavasta esimerkistä tänä vuonna on Missourin osavaltiossa House Bill 291. Se osoittaa miten hidasta kehitys on ID-strategiassa. Siinä käytetään jo omalaatuisempaa kieltä.

"Analogiset naturalistiset prosessit" ja "biologinen älykäs suunnittelu" ovat mielenkiintoisia termejä. Niistä jälkimmäistä valotetaan näin:


a hypothesis that the complex form and function observed in biological structures are the result of intelligence and, by inference, that the origin of biological life and the diversity of all original species on earth are the result of intelligence. Since the inception of each original species, genetic material has been lost, inherited, exchanged, mutated, and recombined to result in limited variation. Naturalistic mechanisms do not provide a means for making life from simple molecules or making sufficient new genetic material to cause ascent from microscopic organisms to large life forms. The hypothesis does not address the time or sequence of life's appearance on earth, time or formation of the fossil record, and time or method of species extinction. The hypothesis does not require the identity of intelligence responsible for earth's biology but requires any proposed identity of that intelligence to be verifiable by present-day observation or experimentation.

Hypoteesi ei vaadi suunnittelijan henkilöllisyyden (tai henkilöllisyyksien) tietämistä. Juuri kun IDeistit ovat käyttäneet kaksi vuosikymmentä kampanjoimalla "ID ei ole negatiivinen argumentti", niin joku tusinapoliitikko menee revittelemään päinvastaisella. Naturalististen mekanismien puutteellisuudella perustellaan älyn vaikutusta elämän ilmestymisessä. Lakiehdotuksessa käytetään yllättävän yksityiskohtaisesti ID-argumentaatiota. Se on poikkeus edellisten epäonnistuneiden ehdotusten ympäripyöreästä akateeminen vapaus-puheesta. Mukana on kreationisteilta tuttu vaatimus tasapuolisesta kohtelusta.


(6) "Equal treatment", the approximate equal teaching of each specified viewpoint for a single course of instruction in course textbooks as follows:
            (a) Course textbooks contain approximately an equal number of pages of relevant material teaching each viewpoint. Textbook materials include text, pictures, illustrations, graphs, tables, questions, discussion items, student exercises, teacher support material and other material supplied with the textbook, with freedom allowed the textbook publishers to arrange, substitute, or size material to provide an approximately equal teaching of each viewpoint for a specific textbook;


Oppikirjoihin halutaan sama määrä sivuja evoluutioteorian ja älykkään suunnitelman idealle. Mielenkiintoista on myö se miten lakiehdotusta on muotoiltu perustuslain mukaisesti pois kristinuskosta, jotta lakimiehet eivät pääsisi esittämään vastalausetta uskonnollisuudesta. Kytkökset uskontoon ovat pitäneet useimmat yritykset pois täytäntöönpanosta.

If scientific theory concerning biological origin is taught in a course of study, biological evolution and biological intelligent design shall be taught. Other scientific theory or theories of origin may be taught. If biological intelligent design is taught, any proposed identity of the intelligence responsible for earth's biology shall be verifiable by present-day observation or experimentation and teachers shall not question, survey, or otherwise influence student belief in a nonverifiable identity within a science course


Kun ottaa huomioon miten moni noista ID-aloitteista on jäänyt vaille tarvittavia ääniä, en ole kovin huolestunut siitä miten samanlaiset lakialoitteet pääsisivät eteenpäin 2013. Ei kuitenkaan kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.

No comments: